RSC Fit: O stosowaniu odżywek białkowych i innych suplementów

Data publikacji: 18.04.2016

W programie „Trener radzi…” w porannym paśmie RSC Fit trener personalny Maciej Gałka z Testosteron Team opowiadał o suplementach diety, kiedy i jak je stosować? Posłuchajcie:

Dla tych, którzy bardziej wolą czytać niż słuchać pełny tekst:

„Jestem początkujący na siłowni, więc jakich suplementów diety mam używać i od kiedy? Bo kolega bierze rano 40g białka i chudnie! To ja też tak zrobię!” – to nie takie proste.

Odpowiedź:

Siłownia i ciężary kojarzą się z suplementami, odżywkami, najczęściej z kreatyną i białkiem. Słyszę niejednokrotnie, że „mój kolega pija rano shake białkowy z 40g odżywki białkowej i chudnie, ja też mogę?” – tak naprawdę prawie pewnym jest, że osoba, która zadaje pytanie, stosuje już od jakiegoś czasu taką praktykę. Gdyby to było takie proste, każdy, który wypija odżywkę białkową na śniadanie składająca się z 200ml wody i 40g białka – mielibyśmy kolejny CUD dietetyczny, który w 6 tygodni, a góra 4, buduje wspaniały reklamowy sześciopak – tam gdzie być powinien! Niestety, mijają tygodnie i nic się nie dzieje… Więc siłownia jest be, 1000 brzuszków dziennie też, białko nie działa, suplementacja też, tego się nie da zrobić. No i fajnie! Suplementacja, siłownia dieta jest dla mądrych ludzi, który potrafią korzystać z jej uroków i potrafią ukształtować swoje ciało zgodnie z ich marzeniami.

Więc, skoro sięgasz już po jakiś suplement lub odżywkę, może wcześniej dowiedz się do czego służy i jak go stosować.

Wracając do kolegi z siłowni, który powiedział słusznie i pewnie prawdę, że spożywa na śniadanie lub do śniadania 40g odżywki białkowej (a mamy ich kilka rodzajów m.in. izolat, koncentrat, hydrolizat), spróbujmy przeanalizować po ludzku odpowiedź „kolegi z siłowni” zgodnie ze sztuką. Do analizy wybrałem jedną z odżywek białkowych dostępnych na rynku, która w porcji 30g zawiera 25g białka, więc w 40g odżywki białkowej znajduje się około 33g białka. Mając podstawową wiedzę, że z 1g białka generujemy wartość ok. 4 kcal jedziemy z analiząa dalej. Rozkładając i teoretyzując, że „kolega z siłowni” waży około 80kg i obecnie przyjmuje na redukcji (bo powiedział, że chudnie) ok. 2g białka na 1 kilogram masy ciała wychodzi ok. 160g białka w ciągu doby. Nie wiemy ile posiłków przyjmuje w ciągu dnia. Zakładam, że aż 5. Dla niektórych to wartość niewyobrażalna, a jednak można i na redukcji ta liczba się sprawdza – w moim przypadku 7-8 posiłków na dzień w okresie redukcji to standard. Wracamy do naszych 160g białka i 4 posiłków, od wartości 160 gramów odejmujemy liczbę uzyskaną z odżywki białkowej 33g pozostaje nam 127g na 4 posiłki. Znowu teoretyzując postawę „kolegi z siłowni” przeczuwam, że rozłożył resztę wartości w gramach na równe ilości na 4 posiłki co może nam dać ok. 31,75g białka na każdy posiłek. Więc wróżę, że będzie to 100g piersi z kurczaka (21g białka) lub 100g wołowiny (22g białka) oraz 100g ryżu basmati, który zawiera 9g białka razem dale nam to wynik ok. 30-31g białka – więc finalnie suma się zgadza i wszyscy są szczęśliwi… No, przynajmniej „kolega z siłowni”, bo jednak te 40g odżywki białkowej rano nie odchudza, dlaczego? A dlatego, że reszta posiłków „kolegi z siłowni” jednak troszkę się różni się od moich. Oj, a ten shake miał tak cudownie odchudzić…
Reasumując sytuację: jeśli chcesz zacząć korzystać ze wspaniałości suplementów – w tym przypadku odżywki białkowej, stosuj się do zaleceń ułożonej diety (nie przez amatora, który wypadł sroce spod ogona ale przez pasjonata sposobów odżywiania). Każda nadwyżka kaloryczna spowodowana przez niewinne shaki białkowe przyczyni się do zahamowania spalaniu tkanki tłuszczowej lub zahamowaniu spadku wagi ciała lub może spowodować przyrost wagi ciała – a czy taki jest cel?

Pozdrawiam serdecznie życząc samych sukcesów!

Trener personalny

Maciej Gałka

MaciekGałka